RPC op wilskracht voorbij V.V. Hoogeloon

RPC 1 (zon)

1 maart 2020 14:30

Onbekend

Op zondag 1 maart, het begin van de derde periode van deze competitie, trad V.V. Hoogeloon als trotse nummer vier van de ranglijst aan tegen de nummer acht RPC (Roosten Plein Club). Plaats van handeling sportpark De Heihoef in Stratum/Eindhoven. Optisch een redelijk verschil op de standenlijst, maar schijn bedriegt ook hier. Het werkelijke verschil voorafgaand aan dit duel is miniem en bedraagt in puntentotaal slechts twee, waarbij RPC een wedstrijd meer op de teller heeft staan. Dat zegt alles over hoe spannend en verrassend het competitieverloop zich tot nu toe wekelijks ontwikkelt. Ongetwijfeld heeft de kansloze 1-4 thuisnederlaag destijds indruk gemaakt en zal trainer Nik Bierens daar lering uit getrokken hebben om partij te kunnen geven aan een fysiek sterk en technisch vaardig RPC.

De wedstrijd werd voorafgegaan door een minuut stilte vanwege het overlijden van Theo Stals, een prominent en gewaardeerd oud RPC lid. De opstelling beschouwend werden de plannen van V.V. Hoogeloon meteen vanaf de aftrap duidelijk. Vanuit een gesloten verdediging gecontroleerd en snel combinerend de vijandelijke linies omzeilen om zo tot kansen respectievelijk doelpunten te komen. Die opzet slaagde gedeeltelijk met enkele leuk uitgespeelde schietkansen voor Yannick Sol (vrije trap), Tom Michielse en Koen Appels (kopbal) in de openingsminuten. Vanaf minuut tien moest het plan echter worden bijgesteld toen Piet Rombouts na een afgeslagen corner, waarbij Hans van der Heijden zich kinderlijk eenvoudig opzij liet zetten, via een klutsbal van dichtbij kon intikken, waardoor RPC op een 1-0 voorsprong kwam. Meteen na de aftrap was het eerste geel van de wedstrijd voor Sjoerd de Laat, die aan de bekende “de noodrem” trok. Dit was voor Hoogeloon het “weksignaal” om in een hoger tempo meer aanvallend te gaan spelen. Dit resulteerde in een aantal leuke mogelijkheden voor onder andere Richard van den Broek, Koen Appels en wederom Yannick Sol die een directe vrije trap via de handen van de keeper tot corner zag verdwijnen. Tom Michielse schoot op de paal, maar diens actie werd teruggefloten vanwege vermeend buitenspel. Warrige beslissingen van de scheidsrechter, die het tempo van de wedstrijd niet kon bijbenen en vaak van op afstand moest beoordelen, leidden toen al tot irritatie bij spelers en technische staf van beide partijen. Niels Luyten was daarvan het volgende Hoogeloonse slachtoffer en kreeg net voor rust ook geel aan de broek voor “commentaar op de leiding”.

Hoogeloon had tijdens de rust de plannen nogmaals aangepast om aanvallender nog meer een vuist te kunnen maken. Sjoerd de Laat werd als aanvaller voorin geposteerd waarbij Koen Appels diens verdedigende taken waarnam. Een directe vrije trap van Yannick Sol viel zomaar bij de tweede paal binnen, die de 1-1 op het scorebord bracht. De wissel Niek van den Broek voor de moegestreden Richard van den Broek onderstreepte nogmaals de aanvallende intenties. Alle goede bedoelingen ten spijt viel de 2-1 aan de andere kant. Door niet energiek genoeg verdedigen van Yannick Sol werd een voorzet niet voorkomen en deze werd van dichtbij door Thimothy Aarts tot doelpunt gepromoveerd. Hoogeloon kon weer opnieuw aan de bak. De mouwen werden nogmaals opgestroopt en er werd veel energie in aanvallende acties gestopt. Een ware belegering volgde, waarbij meerdere malen pech en ook scheidsrechterlijke dwalingen de gewenste en op dat tijdstip verdiende gelijkmaker in de weg stonden. Juist op dat moment viel uit een spaarzame tegenaanval de 3-1 door een fraaie lob van afstand door Emiel van der Steen. Evenredig aan de teleurstelling liep ook de frustratie aan Hoogeloonse zijde op. Sam de Laat en later ook Tom de Laat namen daarvoor geel in ontvangst. Nadat Wouter Waterschoot Tom Michielse verving scoorde Yannick Sol van dichtbij uit een goed lopende aanval de 3-2 en flakkerde de hoop op een beter resultaat toch weer even op. Met nog tien minuten wedstrijd zou het nog moeten kunnen, maar die hoop werd kort daarna de bodem ingeslagen toen Emiel van der Steen uit een hoekschop  de 4-2 eindstand op het scorebord zette door van dichtbij de bal tegen de touwen te werken na een discutabele actie waarbij verdediger Tom de Laat onreglementair van de bal werd gezet. Door deze 4-2 nederlaag zakt Hoogeloon naar plek zes op de ranglijst en kan zich deze week voorbereiden op de komst van Reusel Sport komende zondag.