V.V. Hoogeloon en E.M.K. delen de punten

EMK 1

14 oktober 2018 14:30

Onbekend

Zondag 14 oktober was V.V. Hoogeloon gastheer van nieuwkomer E.M.K (Eeneind Maakt Kracht) uit Nuenen. E.M.K is een relatief onbekende in de vierde klasse F en doet na drie speelronden, ondanks een “valse start” tegen Steensel volop mee in de top van de ranglijst en wilde uiteraard graag aansluiting daarbij blijven behouden. Hoogeloon, nog ongeslagen en met één punt meer (mede)koploper, was er natuurlijk alles aan gelegen om die ongeslagen status te behouden en deze met liefst drie punten te onderstrepen.

Met deze wetenschap in het achterhoofd had niemand raar opgekeken als de wedstrijd wat afwachtend zou zijn begonnen. Mocht dat al een strijdplan geweest zijn, kon dat al na twee speelminuten in de spreekwoordelijke ijskast toen een lang onderweg zijnde, en door de wind gedragen, bal voor de voeten van Niek van den Broek belandde die met links van zeker twintig meter de doelman van E.M.K. verraste met een lage schuiver in de benedenhoek. 1-0  en meteen een morele opsteker voor de thuisploeg. E.M.K. ging zeker niet bij de pakken neerzitten en zocht waar mogelijk de aanval. Toch was Hoogeloon dichter bij de 2-0 dan E.M.K. bij de gelijkmaker. Een afgemeten voorzet van Tom de Laat viel perfect op het voorhoofd van de inlopende Niels Luyten. Tegendraads inkoppen was hier de betere optie geweest. De E.M.K. doelman redde bekwaam in de korte hoek.

Toch kwam in de 32e minuut de 2-0, min of meer verrassend, op het scorebord toen Sam de Laat, met een mooie stiftbal, Tom Michielse in vrije positie bracht. Zijn schot kon nog half worden gekeerd waarna het voor Hans van der Heijden een koud kunstje was om voor open doel en van dichtbij de 2-0 op het scorebord te schieten. E.M.K. bleef geloven in eigen mogelijkheden en had voor rust al kunnen zorgen voor verandering van deze voor V.V. Hoogeloon riant ogende tussenstand. Tweemaal verschenen E.M.K. aanvallers vrij voor doelman Jesse Lamers. Door te gehaast en onnauwkeurig schieten en het goed verkleinen van het doelvlak door de Hoogeloonse doelman werden beide mogelijkheden om zeep geholpen.

Na de thee leek Hoogeloon te geloven dat zonder bovenmatige inspanning de 2-0 voorsprong voldoende marge was om de wedstrijd “veilig” te kunnen uitspelen. Dat was buiten de wilskracht en het doorzettingsvermogen van een gedreven E.M.K. gerekend dat gesteund door een krachtige rugwind alles in het werk stelde voor een beter resultaat. Deze instelling werd in de 52e minuut beloond toen de dynamische middenvelder Rik Slaats met een snoeihard schot de 2-1 stand op het bord bracht. Hoogeloon moest alle zeilen bijzetten om erger te voorkomen. Dat lukte slechts mondjesmaat.

Hoogeloon was in deze fase onvoldoende bij machte om zich onder de druk van E.M.K. uit te voetballen. Aanvallend lukte nagenoeg niets meer. Vrije trappen en corners werden niet op waarde geschat en ideeën-loos omgezet in balverlies. Restte vooralsnog niets anders dan tegenhouden. Ook daar werd Hoogeloon uiteindelijk op karakter afgetroefd. Aanvoerder Rick van den Bogaard voetbalde zich dankzij slap verdedigen in vrije schietpositie en liet met een strakke schuiver doelman Jesse Lamers kansloos. Ondanks een tactische omzetting die uiteindelijk nog een vrije schietkans voor Tom Michielse opleverde kwam in de 2-2 stand geen verandering meer. Hoogeloon blijft ook na speelronde vier ongeslagen, maar na een veilig geachte 2-0 voorsprong voelt dit gelijke spel toch een beetje zuur. Komende zondag wacht V.V. Hoogeloon een sportieve uitdaging in en tegen Vessem.

Foto"s