Moeizame aftrap Hoogeloon in derde klasse brengt toch overwinning op DBS

DBS 1 (zon)

24 september 2023 14:30

D.J.L. Jansen

Sportpark De Roetwijer
Landrop 30
5528NB
HOOGELOON
tel. 0497-681925

In de eerste minuut op achterstand, na tien minuten een serieuze blessure voor spits Rob Zanders, elementen van vechtvoetbal en gemakzucht en dan toch de drie punten in eigen huis houden. In een notendop de eerste competitiewedstrijd van Hoogeloon in de derde klasse samengevat.

Na het tweede klasse avontuur moest Hoogeloon in het nieuwe seizoen 2023-2024 aftrappen tegen DBS uit Eindhoven. Al in de eerste minuut kwamen de rood-gelen uit de lichtstad op voorsprong toen een houdbare inzet niet goed door keeper Twan Peters werd beoordeeld en de bal langzaam over de doellijn rolde. 0-1 in minuut één, kon het begin nog slechter? Jawel, want na tien minuten moest aanvalsleider Rob Zanders al met een stevige enkelblessure van het veld worden geholpen en moest de jonge invaller Nick Wouters voor Hoogeloon aan de bak, met de nodige positiewisselingen voorin tot gevolg. Het leek alsof de bewoners van de Roetwijer elkaar, na de relatief makkelijk gewonnen bekerwedstrijden, moeilijker konden vinden en ook werd hier en daar wat gemakzucht zichtbaar. In een licht Hoogeloons overwicht in het eerste deel van de eerste helft werden aan beide zijden weinig gevaarlijke momenten genoteerd. In het tweede deel werd DBS sterker en ontsnapte Hoogeloon in minuut 37 aan een 0-2 achterstand toen er opnieuw niet kordaat werd verdedigd. Dat even later Hans van der Heijden zich in het DBS strafschopgebied wist vrij te draaien en met links in de verre hoek doel trof, gaf de Hoogeloonse vaandeldragers weer moed en met deze 1-1 stand dirigeerde de goed leidende scheidsrechter Jansen de troepen naar de thee.

In de tweede helft creëerde Hoogeloon opnieuw een licht veldoverwicht. Dat leek na 65 minuten beloond te worden toen na een vrije trap van Yannick Sol een scrimmage voor het DBS doel ontstond en de bal van de lijn moest worden gehaald. In deze fase was er af en toe sprake van vechtvoetbal dat in een aantal situaties tot onnodige irritaties en dito gele kaarten leidde. Ondertussen waren Jibbe Elshof en Loek de Laat in het veld gekomen en mocht Yannick Sol na 80 minuten een vrije trap in de DBS doelmond brengen. Daar stond Rik Michielse op de juiste plek om de vrije trap met een subtiel tikje in een doelpunt om te zetten: 2-1 in blauwwit voordeel! Op aangeven van de ingevallen Pim van der Heijden kreeg naamgenoot Hans nog een goede kans en ook kon Yannick Sol de DBS doelman uit een vrije trap nog bijna verrassen. Alhoewel de slotfase duidelijk voor Hoogeloon was, werd het een zwaarbevochte eerste overwinning in het nieuwe seizoen.