Hoogeloon volgend seizoen in derde klasse na nederlaag

FC Engelen 1

2e klasse/3e klasse 3) Winnaar M – Winnaar N

18 juni 2023 14:30

B.J.J. van Dongen

Sportpark Engelerpark
Engelerpark 10
5221AM
'S-HERTOGENBOSCH
tel. 073-6312219

Het sportpark Munsel in Boxtel kleurde blauw door de rook van de supporters van Hoogeloon genaamd HKU, voorafgaand aan de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Hoogeloon speelde tegen FC Engelen uit Den Bosch de beslissende wedstrijd om te bepalen wie er in de tweede klasse speelt volgend seizoen. Het hele sportpark stond vol met supporters uit Hoogeloon en Den Bosch.

Het eerste schot van de wedstrijd was voor FC Engelen, maar dit was geen probleem voor doelman Twan Peters. Het gevaar bleef vanuit de spelers van Den Bosch komen, maar Peters hield zijn doel schoon. De intensiteit was hoog en voor beide ploegen stond er duidelijk veel op het spel. Hoogeloon schoot voor het eerst op goal na 20 minuten. En de minuten daarna bleef er gevaar voor het doel van FC Engelen, echter resulteerde dit niet in kansen tussen de palen. De eerste kaart was voor Jesse van Gerwen. De spelers van FC Engelen vonden het eigenlijk rood, maar na een kort opstootje gaf de scheidsrechter geel. Na 40 minuten was daar ook de eerste gele kaart voor FC Engelen. Precies op dat moment had Jesse van Gerwen zich lelijk verstapt en werd hij behandeld aan zijn knie langs de zijlijn. Terwijl Hoogeloon dus even met tien man stond maakte Tom de Laat een lange actie van de middellijn naar de 16 van de tegenstander, maar de hoek was lastig en de keeper kreeg ook nog hulp van een verdediger die de bal voor de lijn wegschoot. Van Gerwen had het nog een paar minuten geprobeerd, maar hij had toch te veel last. Hij werd gewisseld voor Rik Michielse. Hiermee kwam een jammerlijk einde aan het Hoogeloonse voetbal avontuur voor Jesse van Gerwen. Hij werd bedankt door alle aanwezige supporters van Hoogeloon. In de laatste minuut van de eerste helft kreeg FC Engelen nog een kans, maar de eerste helft eindigde in 0-0.

De tweede helft werd afgetrapt door FC Engelen. In de eerste aanval van de tweede helft viel de bal op 25 meter voor de voeten van de aanvaller van FC Engelen en hij schoot de bal strak in de hoek van het doel, 1-0. Twee minuten later viel de bal na een vrije trap voor de voeten van Geert Reinders, maar hij kreeg de bal net niet tussen de palen. In de 50ste minuut speelde Tom Michielse een verdediger door zijn benen en leverde de bal perfect af op de vijf meter. Hans van der Heijden raakte de bal half, maar bij de tweede paal viel de bal voor de voeten van Niels Luyten die de gelijkmaker rustig afmaakte en het daarna uitgebreid vierde met HKU. Hoogeloon hield de druk hoog en door een hoge voorzet van Jordy Bruininx kreeg Sjoerd de Laat een moeilijke volleykans, welke kans dan ook te moeilijk was. Ook kreeg Tom Michielse een kansje. Hij kreeg de bal wel langs de keeper maar ook net langs de paal. Hoogeloon kreeg een vrije trap op de rand van de 16 na een overtreding op Niels Luyten. Yannick Sol schoot de vrije trap zeer fraai over de muur in de kruising, 1-2! Uit de eerste aanval van FC Engelen kwam de aanvaller een op een met de keeper en hij schoot de bal rustig binnen, 2-2. Meteen daarna kreeg FC Engelen nog een kans, maar deze werd gelukkig gekeerd door Twan Peters. De spelers uit Den Bosch bleven de overhand houden. Vanaf de 75ste minuut kwam Hoogeloon weer beter in de wedstrijd. Dit resulteerde in een kans voor Sjoerd de Laat. De halve omhaal was gemakkelijk te keren voor de keeper. De wedstrijd bleef zeer intens met een aantal gele kaarten aan de kant van FC Engelen. Uit een corner in de 85ste minuut viel de bal op de rand van de 16 voor de voeten van een speler van FC Engelen en deze rolde rustig door de benen van een aantal aanvallers in de goal, 3-2 voor FC Engelen. Er was nog hevig protest van Hoogeloon en vooral Sam de Laat. De goal bleef staan en De Laat kreeg nog geel. Nik Bierens probeerde het tij nog te keren met wissels van Jort Brouwers, Niek van den Broek en Luuk van den Broek voor Niels Luijten, Sam de Laat en Jordy Bruininx. Tom de Laat schoot van meer dan 20 meter nog op de lat. Hoogeloon probeerde het verder nog met een paar voorzetten, maar helaas mocht het niet meer baten.

De wedstrijd eindigde na 90 spannende en intense minuten in 3-2 voor FC Engelen. Hoogeloon speelt hierdoor volgend jaar in de derde klasse.