Afscheidsinterview Sjoerd de Laat

5 juni 2023 17:30

Sjoerd de Laat heeft aangegeven vanaf komend seizoen in Hoogeloon 5 te gaan voetballen. Wij blikken met Sjoerd terug op zijn tijd in ons vaandelelftal.

1. Wat heeft je doen besluiten om te stoppen als speler van Hoogeloon 1?

Mijn fysiek liet mij de laatste jaren steeds meer in de steek. Het trainen werd vaker vermeden om op zondag toch nog een uurtje te kunnen voetballen. Hierdoor vind ik het tijd om eerst weer volledig fit te worden en een stapje terug te doen.

2. Je hebt zowat op alle posities gestaan in het elftal. Uit bij Hooge Mierde heb je zelfs de wedstrijd afgemaakt als keeper. Maar waar je in je begin jaren vooral als verdediger speelde stond je de afgelopen jaren vooral in de spits. Hoe is deze transformatie tot stand gekomen?

Dit was een wedstrijd uit naar Bergeijk waarbij onze vaste spits, Niels Luyten, op vakantie was en dus niet kon spelen. Nood breekt wet, dus moest ik in de spits gaan voetballen. Na een zaterdagavond alleen maar filmpjes gekeken te hebben van Ruud van Nistelrooij hoe dit precies in zijn werk ging, dacht ik het wel redelijk begrepen te hebben. We wonnen met 3-2 en ik maakte er die dag drie.

3. Wat was mooier? Het kampioenschap in de 4de klasse of de nacompetitie met als resultaat promotie naar de 2de klasse?

Beide waren geweldige jaren. In een kampioensjaar is het hele seizoen leuker, omdat je meer wedstrijden wint. Het kampioenschap zelf is iets minder speciaal op het moment zelf doordat je dit al wel vooraf aan ziet komen.

De promotie daarentegen kwam echt uit de lucht vallen en was het in een week tijd drie keer feest op het veld! Heel blij dat ik beide in ieder geval heb mogen meemaken als speler.

4. Wie is de beste speler met wie je hebt samengespeeld en waarom?

Yannick Sol. Goeie trap, goeie conditie en vanaf de jeugd mee samen gevoetbald dus weten elkaar ook wel redelijk makkelijk te vinden op het veld.

5. Wat is de lastigste tegenstander waar tegen je hebt gespeeld?

RPC. Zes keer tegen gevoetbald, 0 punten.

6. Hoe is het om jarenlang met je broer Tom, neefje Sam en tot enkele jaren terug neef Thijs in het eerste elftal te spelen?

Leuk! Wellicht over een paar jaar ook nog wel met ons pap bij de ‘All Stars’ als het zo doorgaat.

7. Wat ga je het meeste missen aan spelen in Hoogeloon 1 en wat het minste?

Meeste: De gezelligheid bij het trainen en op zondagen bij de wedstrijden. Je trekt er standaard toch heel de dag voor uit als je om half 3 voetbalt en eindigt de avond ook regelmatig bij D’n Bakker.

Minste: De verplichting om twee keer per week te trainen en ook vooral de pijn op maandagochtend bij het opstaan.

8. Wie is de beste trainer waarmee je hebt gewerkt? Waarom?

Voor het complete team Nik Bierens, omdat hij er een elftal van heeft weten te maken waarbij iedereen zijn taak kent en er ook in verschillende systemen gevoetbald kan worden.

Persoonlijk is dit in de B-jeugd Erik van der Palen geweest. Hij heeft mij van laatste man naar het middenveld gezet, waardoor ik technisch en qua inzicht een betere voetballer ben geworden in de jaren dat je zoiets ook nog kan leren.

9. Hoe belangrijk is Ton van der Heijden voor Hoogeloon 1?

Belangrijk, regelt alles perfect en zorgt altijd dat de trainer en spelers zich goed voor kunnen bereiden op wedstrijden. Daarnaast ook met Ton als leider altijd in de jeugd gevoetbald, waren mooie jaren!

10. Sterkhouder Sam de Laat, tevens je neefje, gaat zijn geluk beproeven bij E.F.C. Hoe kijk je tegen deze overstap aan?

Jammer voor Hoogeloon dat hij weggaat, maar als hij toch de stap een keer wil maken de juiste keuze om dit nog op redelijk jonge leeftijd te doen.

11. Jort Brouwers en Tijme Lamers maken hun overstap vanuit JO19 naar de selectie. Wat zou je deze jongens mee willen geven?

Hard werken om in de selectie te voetballen en beter te willen worden, maar vooral veel genieten en plezier maken. Af en toe ook luisteren naar de oude garde in het team, want ondanks dat je af en toe denkt dat je op je 18de alles al kunt (als ik voor mezelf spreek ), het voetbalverstand komt toch met de jaren.

12. Wat is de doelstelling komend jaar met Hoogeloon 5?

Kampioen worden.

13. Als laatste, wil je verder nog iets kwijt?

Zaterdag 22 juli de belangrijkste en leukste dag van het jaar even rood omcirkelen in de agenda! Ook met twee linkerhanden ben je van harte welkom op de clubklusda. Uitnodiging volgt!