YANNICK SOL: ‘HOOGELOON GAAT HET IEDEREEN ZO LASTIG MOGELIJK MAKEN’

29 september 2022 11:30

Hoogeloon-De Valk in de tweede klasse is verkozen tot ‘Wedstrijd van de Week’. In onderstaand artikel een interview met Yannick Sol, middenvelder van Hoogeloon. Hij vertelt over de ambities van de blauwwitten in de tweede klasse. Een niveau waarop de club nog nooit heeft gespeeld.

Hoogeloon beleefde vorig jaar een droomseizoen. Via de derde plaats op de ranglijst, plaatste de ploeg van trainer Nik Bierens zich voor nacompetitie. Letterlijk een cadeautje, dat dankbaar werd uitgepakt. Nadat EVVC en Bladella waren uitgeschakeld, was in de finale Avanti’31 de tegenstander. Na een bloedstollende wedstrijd was het 1-1 en moesten strafschoppen de beslissing brengen. Na 26 (!) pingels werd doelman Jesse Lamers de absolute held en stopte de beslissende pingel.”

Een van de sterkhouders is Yannick Sol. Hij is van mening dat de sterkte van Hoogeloon vooral het collectief is. “Iedereen moet iedere week de volle honderd procent geven, om het maximale eruit te halen. Zo kunnen we het elke tegenstander lastig maken. Daarnaast is de sfeer binnen ons elftal geweldig en ligt iedereen vóór een wedstrijd meer in de slappe lach, dan dat er over de wedstrijd wordt nagedacht. Afgelopen jaar hadden we ook weinig blessures en schorsingen. Dit heeft zeker ook meegespeeld in ons succes.”

Zwaar
Aanvallend was Hoogeloon sterk en ook verdedigend liet de ploeg nauwelijks steekjes vallen. Een niveau hoger lijkt dit nog steeds een uitstekende combinatie. Sol: “We zullen het dit seizoen natuurlijk wel zwaar krijgen, maar aan de andere kant moeten we goed mee kunnen doen in de tweede klasse. We zullen er in ieder geval alles aan doen, om op dit niveau aan te haken. Overigens denk ik dat het verschil tussen de derde en tweede klasse relatief klein is. De gehele top 6 van vorig seizoen in de derde klasse, zou mijns inziens niet misstaan in de tweede klasse.”

De selectie is redelijk intact gebleven en is aangevuld met enkele talentvolle jeugdspelers? “We hebben door onze kleine selectie weinig mogelijkheden om op terug te vallen. Wanneer er blessures en/of schorsingen komen, zullen we dit veel moeilijker kunnen opvangen dan onze tegenstanders. Vanuit de jeugd zijn er overigens wel veel jongens doorgekomen. Dit is een goede ontwikkeling. Sommige jongens speelden vorig seizoen zelfs al in de basis. Hopelijk kunnen zij zich de komende jaren verder ontwikkelen, om het niveau van zowel het eerste als tweede elftal omhoog te tillen.”

Slijpen
De rol van trainer Bierens moet niet worden onderschat, vertelt Sol. “Hij heeft er in de afgelopen zes seizoenen écht een team van gemaakt. Ook weet Nik een wedstrijd goed te lezen en durft hij dingen aan te passen tijdens de wedstrijd. Zelfs als dit betekent dat belangrijke spelers moeten worden gewisseld of op een andere positie terecht komen. Dit is iets dat volgens mij veel trainers vaak niet doen of durven. Daarnaast hebben we een hele goede klik met de trainer, zowel binnen als buiten het veld.”

Een goed overzicht van de favorieten ontbreekt bij Sol nog. Simpelweg, omdat hij van veel clubs niet weet hoe sterk ze zijn. “Ik verwacht dat Brabantia, Mierlo-Hout, De Valk, Valkenswaard en RPC (waarvan Hoogeloon afgelopen zondag de eerste wedstrijd met 2-0 verloor, red.) wel mee gaan doen om de bovenste plaatsen. Maar eerlijk gezegd, het wordt voor ons vooral afwachten. Bovendien treffen we ook enkele ploegen uit de regio Limburg. Die zijn voor ons helemaal onbekend. We zullen elke wedstrijd ons best moeten doen om een goed resultaat neer te zetten.”

© 2022 Amateurvoetbal Eindhoven, op dit artikel rust copyright.